Make with Espoo -innovaatioalusta on digitaalinen ympäristö, jonka tavoitteena on innostaa yrityksiä ja kaupungin toimijoita kehittämään yhdessä oppimista ja opettamista edistäviä tuotteita, palveluita ja ratkaisuja Espoon oppimisympäristöissä.

Alustalle voi tuoda oman kehitysidean, tutustua muiden ideoihin ja etsiä sopivia yhteiskehittämisen kumppaneita. Sopivan kumppanin löydyttyä kehitysidea voidaan jalostaa kehitysprojektiksi, joka käynnistetään aidossa oppimisympäristössä, kuten esimerkiksi koulussa. Kehitysprojektin päätyttyä opit jaetaan alustalla muille.

Toiminta pohjautuu avoimen innovaation periaatteisiin. Tutustu tarkemmin yhteiskehittämisen reunaehtoihin ja periaatteisiin tästä. Perehdy myös Yhteiskehittämisen ABC -työkirjaan, jonka avulla onnistut yhteiskehittämisessä.

1
Luo kehitysidea tai selaa muiden ideoita

Mihin haasteeseen tai tarpeeseen haluat löytää ratkaisun yhteiskehittämällä? Muotoile oma kehitysideasi tai selaa muiden julkaisemia ideoita.

2
Löydä sopiva kumppani

Odota yhteydenottoja julkaisemaasi ideaan tai selaa muiden ideoita ja ota yhteyttä niiden julkaisijaan.

3
Suunnittele projekti

Sopikaa yhdessä projektin tavoitteista ja aikataulusta. Tutustukaa toiminnan ehtoihin ja periaatteisiin. Kun dokumentit ovat kunnossa, projekti voi alkaa!

4
Toteuta projekti

Kehittäkää ja oppikaa yhdessä!

5
Arvioi projekti ja jaa opit

Kiteyttäkää ja pohtikaa yhdessä, mitä projektista opittiin. Kertokaa opeistanne myös muille!

Uusimmat kehitysideat

Espoon kirjaston pajat

Nuoria istumassa kallioilla
espoon kaupunki

Paja on kirjastossa oleva tila, jossa voi oppia, opettaa, luoda, rakentaa, tuunata ja kokeilla – yksin tai yhdessä.

Teemat
Fyysiset oppimisympäristöt
Liikunta ja vapaa-aika
Yhdenvertaisuus ja osallisuus
Nuorisopalvelut
Yritykset
Yhdistykset
Avoin

Projektitarinoita

1.-2. luokkalaiset kehittämässä kyberturvallisuuspeliä CGI:n kanssa

Lapsi käyttää tablettia

Espoolaisen Juvanpuiston koulun ja turkulaisen Yli-Maarian koulun 1.-2. luokkalaisia osallistui opettajiensa johdolla kyberturvallisuutta käsittelevän pelin kehittämiseen. Spoofy-niminen kyberturvallisuutta käsittelevä peli julkaistiin 27.11. Pelin idea tuli CGI:ltä ja mukaan haettiin oppilasryhmät Espoosta ja Turusta kehittämään peliä yhdessä yrityksen kanssa.